Det er snart påske – høytiden for scooterentusiaster. Det burde være en glede å være ute og kjøre snøscooter i finværet! Men scooterkjøring har endret seg fra å være en glede, til å måtte se over skuldrene hele tiden på utkikk etter politihelikoptre eller reinpolitiet på snøscooter som er ute etter å ta deg …
Skyhøye bøter
Har scooterkjørere blitt Norges verste kriminelle? Følgende sitater ble hentet fra samme avis for et par dager siden:
- “En mann fra Nord-Troms får en bot på 6.000 kroner etter å ha slengt en kvinne i veggen. Straffeloven (2005) § 271”
- “tok med seg tre sekspakninger med Mack Pils uten å betale for seg. Ølet hadde en verdi på til sammen 538 kroner. Mannen, som er født i 1995, må nå betale en bot på 3.000 kroner for naskeriet”
- “hun stjal i hvert fall med seg diverse Gilette barberingsutstyr til en verdi av nesten 350 kroner […] er av politimesteren i Troms ilagt en bot på 2.000 kroner for forholdet”
- “En mann fra Midt-Troms får bot på 14.000 kroner etter å ha kjørt en snøscooter over Rossfjordvatnet uten tillatelse. Motorferdselsloven § 12 jf § 3 […] For å ha utøvd motorferdsel i utmark og vassdrag uten tillatelse”
Lønner seg å stjele
Det koster altså bare 2 000 kroner om man blir tatt når man stjeler andre sine eiendeler. Man kan nesten si at det er verdt risikoen! Man kommer seg tydeligvis også vekk med en bot på 6 000 kroner for bruk av fysisk vold mot et medmenneske.
Det finnes utallige eksempler på den slags kriminelle som blir tatt gang på gang, og som enten sitter noen timer på glattcelle, eller betaler et par 1 000 kroner å komme seg ut igjen og fortsetter med det de gjør best. Ingen som bryr seg om disse.
Passende straff?
Heldigvis, så blir de virkelig kriminelle straffet hardt. Det koster ikke mindre enn 14 000 å bli tatt for å kjøre snøscooter over et islagt vann!
Scootersporene smelter bort mot våren og ingen tar noen form av skade av kjøringen. Likevel velger politiet og Statens Naturoppsyn å sette inn både helikoptre og snøscootere å fange disse stakkars scooterkjørere og ilegge de høye bøter. Det er nok å kjøre bare noen meter utenfor lovlig løype å bli tatt.
Argumentene mot ulovlig scooterkjøring er heller dårlige. De skal visst forstyrre dyr i naturen pga. støy. Når politiet selv velger å jakte på scootere med helikoptre som bråker det mangedobbelte av en snøscooter, kan man lure på hva hensikten dems egentlig er …
Uforholdsmessig ressursbruk
Det finnes mange eksempler på hvor politiet ikke har råd til å rykke ut til f.eks øysamfunn etter et innbrudd. Innbyggere må betale for ferjebilletten til politibilen om de vil at politiet skal ta seg en tur. Unnskyldningen er da at de mangler penger. Når de skal leie et helikopter er økonomi plutselig ikke noe problem.
Det viser seg gang på gang at politiet prioriterer saker hvor de kan tjene penger, som for eksempel fartskontroller på E6 over Sennalandet, og i det her tilfellet jakte etter ungdom på scooter som ønsker å ha det litt gøy på fjellet.
Uansett hvordan man snur det, så er kjøring av snøscooter på fjellet en fredelig handling som ikke skader noe eller noen. Det eneste som gjør det ulovlig er en meningsløs lov om motorferdsel i utmark.
Prioriteringer
Hvem er de virkelige kriminelle? Jeg tviler på om det er scooterentusiastene. Jeg ville heller sagt at politikerne som har skrevet disse idiotiske lover, og politifolket som godtar å jakte på fredelige folk i hvert fall er verre. Kanskje ikke like ille som han som slengte en kvinne i veggen, men likevel, mye verre enn scooterfolket.
Liberalistene er det eneste partiet i Norge som vil tvinge politiet til å bruke ressursene på å ta faktiske kriminelle.
Drap, vold, voldtekt og tyverier blir henlagt over en lav sko på grunn av manglende beviser og ressurser. Men oppklaringsprosenten for UP og scooterpolitiet er nok relativt høy når de først oppretter sak etter at de har tatt deg og bruker utallige ressurser på dette.
Bildet i dette innlegget er tatt av Thomas Moaksen
Jeg er forsåvidt enig i alt som skrives, at bøtenivået ligger alt for høyt i forhold til «forbrytelsen» og at det jaktes litt vel intensivt på scooterførerne.
Men samtidig er hver scooterfører fullt klar over at å kjøre scooter i Norge er kriminelt såfremt man ikke har klart å få løyve på nyttekjøring, man er klar over at blir man tatt blir det dyrt. Likevel kjøres det i Norge. 14 000 i bot en gang i året er nok det mange regner med å måtte ut med.
For 14 000 får jeg mange turer til Sverige hvor det er lov å kjøre stort sett der jeg vil kjøre, faktisk dekker det stort sett hele sesongen. Jeg slipper å speide i lufta etter helikopter og jeg slipper å lure på om den scooteren som nærmer seg er politi på patrulje, samtidig som jeg får en mye bedre og avslappet kjøreopplevelse. Hadde det vært bensinstasjon der jeg starter fra så hadde jeg tanket i sverige for å ikke fore den norske stat med unødige momspenger på noe jeg ikke bruker i Norge. Kombiner en sverigetur med litt harryhandel så finansierer man litt av den scooterturen.
Nå er det ikke alle som er så heldig å bo så nært Sverige som jeg gjør, eller Finland for den saks skyld, men det er kanskje verdt å kjøre litt lenger med scooteren på henger i stedet for å kjøre i frykt for å måtte punge ut med rundt ett sesongbudsjett i bøter.
Jeg vil oppfordre til å bruke et par kroner ekstra på transport. Ikke bare for å kunne kjøre lovlig, men ikke minst for å vise det landet vi bor i at vi ikke lar oss knekke og at så lenge Norge ikke firer på det rigide regelverket og det hårreisende bøtenivået er vi villig til å legge igjen pengene våre hos våre kjære naboland der vi får noe igjen for pengene.
Et fornuftig og bra innlegg, til man gegynner å lese den tredje linja, da synes jeg seriøsiteten begynner å bli litt borte.
Bra skrevet.
Nå er de vel strengt tatt like klar over hvilke ulovligheter de gjør de som stjeler, utøver vold og lignende, så det argumentet var litt tynt!
Og har du ikke sett en politipatrulje på hverken scooter eller i helikopter i Sverige har du jammen ikke ferdes mye der!
Jeg har blitt stoppet en del ganger i promillekontroll langs løypenettet i Sverige både med sccoter og helikopter! Og tro ikke at du ikke bøtelegges for å kjøre på ulovlige steder i Sverige!!
Nær der jeg bodde i Jämtland ble to personer stoppet midt i et forbudsområde. Det resulterte i bøter på omlag 20000 og 40000!!!! Det bøtelegges etter årsinntekt i Sverige, så ulovlig snøscooterkjøring der kan fort bli dyrt om man tjener bra!
Så løsningen på idiotiske lover og regler er ikke å prøve å synliggjøre de og kanskje endre de, men heller å flytte til Sverige eller hive scooteren din på henger og kjøre til en lovlig løype?
Nei, det er lov å sette ting litt på spissen og prøve å få gjennomført noen endringer i stedet for å bare godta alt for god fisk …
Godt skrevet med gode synspunkter. Er med snøscooter som alle andre kjøretøy som bil, motorsykkel dyrt med overtredelse av loven. Er vel snøscooter og ATV førere som for det meste klager over politiets nærvær og kontroller. Bøtenivået på landeveien er også skyhøye.
Får skrive et innlegg om det også etterhvert 🙂
Så du mener det er OK å kjøre i svensk natur, men ikke i norsk?? Dette blir dobbeltmoral, det er jo bedre å arbeide for fornuftig regelverk i Norge. Forstår at du er opptatt av lover og regler, men innlegget refererer jo nettopp til at lovverk og straff er på ville veier i denne saken.
Hvordan område ble disse stoppet ?
Om du tenker på bildet, så var dette et bilde fra Nordkjosbotn.
Selv så jeg sist en helikopter på bakken på Isnestoften i Alta kommune. Det var vel 3 helikoptere i lufta i Troms og Vest-Finnmark samtidig i går.
Dette er ikke et alenestående fenomen, men noe som skjer hver gang det er fint vær ute i scootersesongen …
Æ blei tatt i fjor. Fikk 1 års utsettelse på bil, 16.500 kr i bot 👍👌 å på toppen av det heile sto scooteran i ro på privat mark, da fikk vi til svar at staten norge regne det som utmark da det ikke va inngjert.
Syke tilstander …
Skriver om utmarksidiotien i flere innlegg på bloggen her 🙂
Sant og tragisk at Norge er et diktatur i denne sammenheng .
Det er hårreisende idioti å ikke bruke ressursene der de treng’s, på kriminalitet, vold osv. Tenker på Utøyatragedien hvor politiet ikke kunne stille med helikopter..men å dra rundt med helikopter i dagevis for å plage, bøtelegge og gjøre ærlige og snille mennesker til kriminelle det er en stor skam!!! Det har lenge vært mye galt i dette vel omtalte landet.
De verste kriminelle i samfunnet.
Norges mest arrogante lovbrytere! Slutt å sutre! Følg løypene og hold opp å plage folk som har et annet syn på livet og aktivitet i vår felles fantastiske natur som jo også er et stille-rom.
Dette innlegget er svaret jeg har i gi deg:
http://stijn.no/friomrader-for-snoscootere/
Det er vel ikke bare sutring det går på. Her går det på sunn fornuft. Hvis scooteren kjører ut av løypa på 15m så ligger det ann med bot. F.eks på altevann. Der må du også ha isfiskekort for å kjøre scooter etter løype. Men når sommeren kommer kan du kjøre fritt med 250 hk påhengsmotor over hele vannet.. men er enig i at enkelte områder bør være fritt for motoriserte kjøretøy, men det er nok natur til oss alle i norge. Nok natur til å kjøre både scooter, båt og tilogmed plass nok til å gå en fredelig tur på ski. Å vi må alle kunne ha en forståelse for de andre som vil være i naturen. Om det er på ski, scooter, båt, kano eller til fots. Er det noe norge har nok av så er det no natur!!! Tenk hvor mye penger som går til findland og sverige fordi norge ikke tilrettelegger for bruk av scooter..
Nå er det nå mange steder det ikke er løypenett for snøscootere.
Kanskje der nord, men ikke i sør Norge
Finnmark er større enn Danmark og huser kun 70 000 innbyggere. Bør være fullt mulig å kunne lage flere løyper enn det er i dag uten at skigåere og skuterførere dulter i hverandre. Over tregrensen bør det være lovlig å kjøre hvor man vil uten å følge løype.
Det jeg syns er merkelig er at man hører ikke om det ulovlige båt kjøring for det er det mye av.det virker som det er akseptert av Stortinget. Plager ikke det dyre livet
Eneste mulighet å unngå bot på er å følge lovverket. Synd men sant. Bilbøter er enda dyrere 😎
Mange Hestkuker i Norge som missunelig på sneskuter kjørere.