Forby skigåing på fjellet – nå!

Det er snart påske, og som hvert år herjer scooterdebatten også i år for fullt. Det er ulovlig kjøring som er den største bekymringen. Vi ser på noen argumenter folk liker å komme med.

Skade på vegetasjon

Et populært argument er at vegetasjonen tar skade ved kjøring på snødekt mark. Det er bevist gang på gang at dette er et argument som ikke holder vann. Scootersporene forsvinner i løpet av mai-måneden og ingen vet hvor eller hva som har kjørt over snøen.

Vegetasjonen tar derimot mye skade av for eksempel mountainbiking som er fullt lovlig i norsk utmark. Her er det ingen som bryr seg, og det er bare bra. La sykkelfolket ha sin hobby. Neste gang du er på fjellet får du se godt rundt deg – det er mer enn nok plass for oss alle!

Støy

Lydforurensning er et annet populært men heller dårlig argument. Ja, en snøscooter bråker litt når den passerer forbi, men er det egentlig så ille? En familie rundt et bål, et forbipasserende hundespann; de bråker alle like mye som en snøscooter. Fordelen med scooteren er at den kjører fort forbi, slik at man hører støyen bare noen få minutter. Det kan sammenlignes med et fly som flyr over – få som bryr seg om de.

Støyargumentet holder heller ikke vann, når politi og SNO mener det er greit å jakte på scooterfolket med helikoptre. Har ennå til gode å oppleve et helikopter som ikke overdøver enhver aktivitet i umiddelbar nærhet.

At dyrene blir skremt på grunn av motorstøy er også et argument man ofte hører. Min erfaring er at de fleste dyrene står og ser på deg når du passerer med scooter eller ATV. Så lenge dyrene ikke føler seg truet av kjøretøyet som kjører forbi er alt i skjønneste orden. Faktisk oppleves det som at dyrene ser på deg som en kuriositet. En skigåer som ikke forsvinner fort nok forårsaker minst like mye stress for et dyr som en forbipasserende snøscooter.

I tillegg har teknologien utviklet seg, og scooterprodusentene har kommet med moderne motorer med mye lavere støynivå enn for 10-20 år siden. En 4-takt snøscooter bråker ikke mer enn en vanlig moderne bil.

Skredfare

I Nordlys 10. april kommenterer operasjonsleder i Finnmark politidistrikt at “det er klart vi må overvåke snøskuterne. Ulovlig snøskuterkjøring er et stort problem. Kjøring på fjellsiden kan være livsfarlig og utløse snøskred”

Denne grafen fra varsom.no viser oss at det kanskje ikke er fullt så ille som de vil ha det til. Det er veldig mye større risiko å havne i et skred som skigåer enn med en snøscooter …

Ja, det å kjøre snøscooter i bratte bakker og snøskavler er farlig, det vet alle som kjører scooter. Derfor prøver de ansvarlige av oss å unngå dem. Det er like farlig å kjøre ned med ski eller snøbrett på de samme stedene, men det er det ingen som bryr seg om.

Optimistiske turgåere

Burde vi ha et forbud mot skigåing i Norge? Det viser seg jo å være ekstremt farlig! Man leser stadig vekk at folk blir savnet på fjellet. Det er sjeldent folk på motoriserte kjøretøy som ikke kommer seg hjem fra fjellet. Det er derimot ofte skigåere som ikke kjenner sine egne begrensninger. Disse blir hentet ned av Røde Kors med helikopter eller snøscooter. Igjen er det få som mener at det er noe galt med dette.

Mens disse stakkars skigåere får all hjelp de trenger å komme seg ned fra fjellet, uansett om det er på grunn av at de ble for sliten eller havnet i et snøras, blir scooterkjørere straffet for å lage noen spor i snøen: 14.000,- i bot, takk. Man behøver heller ikke bli tatt mens man kjører på en fjellside for å få slike bøter. Bare noen titalls meter utenfor en merket løype på flatmark er nok.

Frihet under ansvar

Liberalistene er det eneste partiet som ønsker å fjerne motorferdselloven slik at folk får mer frihet under ansvar. Jeg tviler sterkt på at scooterfolket umiddelbart vil begynne å kjøre opp i skredutsatte skråninger, med mindre de har et ønske om å dø.

En av de mest frihetsberøvende ansvarsoppgavene staten og politiet har påtatt seg er å beskytte deg mot deg selv. Med fem millioner innbyggere å passe på krever dette ressurser på bekostning av andre ting som burde ha større prioritet, som å beskytte deg mot andre.

Liberalistenes slagord er “ditt liv, ditt valg”, og det betyr ingen kompromisser.

 

16 kommentarer til «Forby skigåing på fjellet – nå!»

  1. Jeg mener innlegget ditt har argumenter som ikke holder vann, og vitner om uvitenhet.

    “En familie rundt et bål, et forbipasserende hundespann; de bråker alle like mye som en snøscooter” Dette stemmer ikke.
    – Scootere lager nok mye mer støy enn dette. I tillegg dekker scootere mye større avstander enn en turgåer og vil skape forstyrrelser for dy og folk i større grad.
    – Argumentet om at politiets helikoptre støyer mer enn scootre holder heller ikke vann, da dette tar fokus vekk fra det som er kjernespørsmålet i diskusjonen.

    Et annet eksempel:
    “Faktisk oppleves det som at dyrene ser på deg som en kuriositet. En skigåer som ikke forsvinner fort nok forårsaker minst like mye stress for et dyr som en forbipasserende snøscooter.”
    – Hvor tar du denne påstanden fra? Jeg er ikke noen ekspert, men jeg har store problemer med å skjønne at dette er tilfelle.

    Det er også mange andre påstander som mangler grunnlag i virkeligheten. Disse skulle jeg gledelig diskutert med deg, da det ville tatt for lang tid å skrive her.

    Jeg er tilhenger av scooterløyper, da dette (kanskje) vil redusere frikjøringen i utmark. Inntil det blir flere av disse, håper jeg scooterfolket vil ta hensyn til gjeldende lovverk.

    1. Argumentene for holder nok like mye vann som de imot.
      Når det gjelder støy, så kan man argumentere hva som bråker mest. En 2-takter med turbo bråker nok en del mer enn noen 1 unge rundt et bål, men den passerer som sagt fort forbi.
      Det som er fakta er at skigåere benytter seg massalt av scootersporene, til tross for en forbipasserende snøscooter av og til. Støynivået blir kompensert i massevis av convenience …

      Jeg henter det med dyrene fra egen erfaring. Ja, jeg har vært på fjellet både med scooter, ATV, til fots og på ski …

      1. Det er nok sant at et menneske som beveger seg i naturen vil uroe mer enn skooter da dyrene ser på et menneske som farlig. De knytter ikke skooteren med mennesket så den er ikke så farlig. Det ser vi på dyrenes adferd på vanlig vei også. Når det gjelder skooter så er det dessverre noen som ødelegger for de fleste med å kjøre ulovlig utenfor løypenettet og der det ikke er løyper i det hele. Det er disse som tvinger frem debatter som for og mot. Så lenge skooterførere foreblir på sine løyper har de sine rettvise krav om å være ute i naturen og vi slipper dermed debatter om hvem som ødelegger mest eller minst.

    2. Ta feks rype: man kan kjøre skuter helt bort til rypa uten at den flytter seg, stopper man motoren på skuteren så flyr rypa med en gang. Reinen kommer springende mot skuteren. Kan nevne eksempler i hopetall… Sofagriser burde ikke uttale seg om ting de hverken har greie eller forståelse på.

    3. ser at du skriver “scooter lager NOK mye mere støy” noe som sier meg at du ikke vet. å når du ikke vet så har du da heller ikke noe grunnlag til å argumentere i denne saken. Noe qv det han skriver er litt overdrevet ja, men det er da argumentene mot scootet kjøring også? jeg kan forsåvidt trekke inn et argument som ikke ble nevnt, nemlig hva med små båt kjøringen? forurenser såpass mye at fisken ikke er spiselig i sundene der det er stor aktivitet. får ikke å snakke om støyen ifra disse båtene som bærer langt over vannet. men politikerne elsker å kjøre båt. Mens scooter har de ferreste politikerne prøvd, tviler dem engang har sett en.

    4. Kom deg ut på en snøskuter selv så får du se at dyr blir mer stresset av folk enn kjøretøy. Tenk det, se det med egne øyne… Finnes det bedre bevis??

    5. det tror jeg du kan DRØMME om! 😀 Faktisk så skaper en skigåer like mye stress på et vilt dyr, så du skal ikke si noe som helst på det du! 😉 jeg kan fage mitt og det er sant som han sier. en turgåer forårsaker like mye skade, om ikke mer på naturen. tenk nå på alt det søpple de hiver i naturen når de griller og spiser når de er ute å går, tenk på hva som blir kastet. alt det forurenser naturen. og plast er faktisk til en grad farligere en bensin/eksos, da plast kan dyrene spise og kveles. da har du vært med på å utføre uaktsomt drap/dyreplageri. Ved passering av dyr med snøscooter så er de stresset i et øyeblikk, og så slutter de med en gang snøscooteren er borte, mens du går, så forsvinner du rett og slett ikke fort nokk. og sånn er det de fleste angrepene av skogens konge(Elgen) skjer! her er det du som er uviten, og ikke TS

  2. Finnes det totaktere igjen , hører nesten bare 4 taktere nå om dagen .
    Neste gang dere ser slike dyr som nevnt på fjellet ,stopp snescooteren å se hva som skjer da ?
    Har sett oppigjennom årene søppel,som er lagt igjen av både scooterfolk , skiløpere , samer , kvener og andre turister . Har man en motor under rompa kan man plukke sammen rasket sitt å ta det hjem i dunken !
    Har sett på enkelte tur områder også der ikke snescootere ,hvor kun ski gåer , de som går på beina har tilgang at trær er hugget ned , bark er fjernet med kniv , hva skjer med disse trærne ?
    Lever de lenge ?

    Om støy kan jeg nevne at jeg hadde en unggutt med meg på sjøen i toften , langfjordområdet . For noen år siden , vi hadde en bråkete 4hk mercury motor ……
    Men etterhvert ble vi sulten å lagde både kaffe og pølser på bålet da sier denne karen som var fra Lillestrømområdet . Herregud hvor lite støy dere har , null båter å null vannscootere som surrer .
    Ja heldig er vi .
    Hvor mange plast kasser , plastposer å annet svineri flyter i havet ?
    Skjønner godt at folk reagerer når de har hatt innbrudd , eller blir stoppa i 100km’t på sennalandet av en politimann der det er kilometervis med fri sikt at de reager på at politiet bruker helikopter på å ta noen som er 300-400 meter utafor løypa .

  3. Trur heller det er du sven-are paulsen som er uviten her, veivesenet har gjort en undersøkelse på dette som du finner i scooternorge blade.

  4. Er ivrig scooterfører. Kjører for det meste i Sverige da jeg nesten bor på grensa. Av alt i verden ønsker jeg løypenett rett utenfor stuedøra! Men min erfaring er desverre at alt for mange IKKE respekterer reglemang! Heller ikke på svensk side! Grunneiere er møkka lei av kjøring på forbudte områder! Det blir nokk stopp snart! Å her er det jo milevis med låvlige løypenett! Men nei da.. Synd noen skal ødelegge for alle! Desverre er det sånn😩👎

  5. Kun Bernt Eriksen og Stian tør å stå fram med fullt navn, og jeg betrakter da kun disse som seriøse i diskusjonen her.

    Bernt: Jeg er glad du trekker fram ulike nyanser, og at det er noen få frikjørere som lager dårlig rykte for resten av scooterkjørerne (de fleste følger jo loven). Hvorvidt en snøscooter påvirker dyrevelferden mindre enn turgåere eller ikke, og hva som er best for dyrene, har jeg ikke kompatense til å vurdere, så jeg har hentet referanse fra en svensk studie (av Mirja Lindberget og Anna Skarin) som sier følgende:

    “At et dyr ikke flukter trenger ikke å bety at det ikke blir skremt, om det bedømmer at en fiende kan ferdes raskere enn det rekker å løpe er det en bedre strategi å ligge i ro og håpe på at man ikke blir oppdaget. Undersøkelser fra en del arter har vist at hjertefrekvensen går opp når mennesker nærmer seg, noe som viser på en stressreaksjon, selv om de ikke flukter. Blir et dyr
    forstyrret for mange ganger i et område forlater det området og flytter til et område med
    dårligere vilkår”

    Dersom noen kan komme med dokumentasjon på noe annet vil jeg bli glad for å lese dette.

    Stian:
    – At en snøscooter flytter seg raskt forbi dyr/mennesker betyr vel at den sannsynligvis rekker å forstyrre FLERE dyr/mennesker?
    -Ang støy så legger jeg ikke skjul på at jeg helst vil bevege meg i fjellet uten å høre noe annen lyd enn min egen fjert. Er det mye å forlange? Kanskje, men det er mange som ønsker dette. 40 % av befolkningen oppgir at de tar skiturer i skog og mark minst en gang i måneden i
    sesong (Norsk Monitor, 2009), og 89 % av de som bedriver friluftsliv oppgir at de gjør det fordi ”Jeg kommer ut i frisk natur, vekk fra støy og forurensing” (Synnovate, 2009). Hvor mange prosent av befolkningen kjører scooter?
    – Convenience: Jeg tolker ditt utsagn om turgåere i scootersporene, dithen at du tenker du gjør turgåerne en tjeneste ved å “tråkke spor..” Ja, det er vanlig for turgåere å gå i scooterspor, og ja, jeg har gjort dette når jeg har vært på tur i fjellet dersom sporene går samme vei jeg skal. Det betyr IKKE at jeg er glad for at det dukker opp scooterspor (noen turgåere ER kanskje glade for det, hva vet jeg om andre..). Jeg går i spor fordi det er lettere enn å gå utenfor, men det betyr ikke at jeg med dette tenker at det er greit med scooterkjøring rundt meg. Det er det samme om sommeren: Jeg går heller på stien enn utenfor, men der det ikke er sti, lager jeg gladelig min egen rute.
    -Forby skigåing? Jeg skjønner du er ute etter å provosere, og jeg tar ikke dette spørsmålet veldig seriøst. Ønsker likevel å kommentere at det finnes langt flere turgåere enn scooterkjørere. Skiturismen og turinteressen blant lokale bolk skaper store ringvirkninger i næringslivet rundt om i landsdelen (turisme), og gjør godt for folkehelsen. At flere folk i fjellet innebærer økt antall ulykker er ikke til å komme bort fra. En kan dog tenke seg hvordan folkehelsen hadde blitt uten skigåing, og alle livsstilssykdommene som medfører pga inaktivitet. Jeg kan bare spekulere, men sett under ett tror jeg (som fysioterapeut) at det regnestykket hadde ikke vært hyggelig lesning.
    – Og når jeg er inne på økonomi: Noen argumenterer for at dersom det hadde vært flere scooterløyper så hadde det kommet flere scooterturister til Norge. Sannsynligvis, men da hadde skituristene forsvunnet raskere enn en klarer å si “sekundærvariator”

    1. Sven-are paulsen….. hehe må no flire litt av dæ. Skulle tru ut ifra måten du skriver på at du kansje var enebarn og bestandig fikk det som du ville. Og bestandig har rett og liten forståelse for andre. Evnen til å la noen prøve noe nytt er ikke tilstede. Rart at i findland så klarer de å lage snøscooterløyper og skiløyper som krysser hverandre og har felles møteplasser der de kan møtes å være sosial med hverandre. Ingen store nyhetsoppslag om at vinterturismen har avtatt bare pga at de har lagt tilrette for snøscootere. Tvert imot så har begge turisttypene økt med årene.
      Er enige om at det burde være områder der motorisert kjøretøy ikke burde være. Men det burde være områder dær det kan være frikjøring også. Med din tankegang burde det vært forbudt med toppturer på ski. For det er jo der de fleste skader skjer. Å koster penger i redningsaksjoner osv.
      Når man må kjøpe isfiske kort og ha med isfiske utstyr på scootern for å f.eks kjøre på altevann og så er du uheldig å kjører 16 m utfør løypa så ligger det ann til bot. Men når isen er borte kan man kjøre fritt med en buster og en 225 hk påhenger uten begrensninger. Ja spent hvordan du vrir denne om til at fiskene kan bli utryddet av snøscooterene å ikke båtene…
      At noen herjer opp en skråning med scooter er helt forståelig. Det er like artig for de som de som går timesvis for å renne ned det samme fjellet. Også her er det skigåere som utløser flest sskred. Ikke snøscootere. Kansje skigåere tar mere sjanser en det vi som kjører scooter? Skulle ønske å vist hvor mange milioner som går ut av landet hvert år pga for dårlig tilretteleggelse for scooterkjøring. Å selv om det legges tilrette for dette så vil det finnes de som alltid tøyer grensene. De finnes på veien også. Men bare pga av at noen bryter fartsgrensa eller et par vikeplikter så kan vi jo ikke stenge alt av trafikk på norske veier ?
      Av og til hjelper det å puste litt å tenke over om man selv trenger å være trangsynt eller om det er en måte før å hjelpe hverandre 😉

  6. Så også Ole Johnny Fossens innlegg. Jeg har også inntrykk av dette.

    Forum for Natur og Friluftsliv i Sør-Trøndelag har undersøkt med svenske myndigheter:
    “Vi vet lite om hvilke ønsker snøscootermiljøene egentlig har. Det er grunn til å spørre om hastighetsregulerte løyper er løsningen. Scooterne er laget for å ta seg fram i krevende terreng og de har storefartsressurser. Kombinert med spenningssøkende ungdom i alle aldere kan det bety at de lovlige løypene vil bli brukt som inngangsporter til ulovlig frikjøring. Ved kontakt med svenske myndigheter og politiet har vi fått opplyst at når man åpner opp løyper inn i et
    område åpner man i praksis opp for kjøring i hele området. Førerne vet at det er få
    kontroller og blir de oppdaget har de gode sjanser å kjøre fra politiet.”

  7. Når en eller flere som går på ski og utløyser skred som foresakert at det er flere som blir tatt av det skredet, det er jo uforsvarlig. Da skulle de hære personene blitt straffet for uvettig bruk av område,men det skjer ikke. Dersom en skuterkjører utløser et ras dær den personen har kjørt,jo da blir det ett sponhelvete, da hardenne person vært å kjørt i ulovlig område og må bli straffet med en kjempe bot. Jeg synes at det blir samme forhold.

    1. Viktor: her virker det som du argumenterer mot deg selv. Forskjellen blir jo denne:

      1. Å gjøre en dum ting
      2. Å gjøre noe ulovlig og i tillegg gjøre en dum ting.

      Litt som:
      1. Å miste en Iphone i bakken
      2. Å stjele den, og miste den i bakken etterpå.

      Klart det burde være forskjell i reaksjonene i etterkant!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.